.



Welkom op deze digitale expositie.

Een woord van dank aan de bronnen waaraan de afbeeldingen en informatie zijn ontleend:

  • Musea: Groninger Museum, Noordelijk Scheepvaartmuseum en Zuiderzee-museum
  • Kunsthandels: Art Dumay / Collectioneurs, L’Impression, Mark Smit , Richard ter Borg, Simonis & Buunk en Galerie Wijdemeren
  • Veilinghuizen: AAG Auctioneers, Adams Amsterdam Auctions, Christie’s Amsterdam, Venduehuis Den Haag en Van Zadelhoff.
  • Websites: Art.salon, Invaluable, Lot-Art, MutualArt en Pinterest
  • TV: ‘Tussen Kunst en Kitsch’ (Willem de Winter)


Tip : De ‘expositie’ kan heel goed met een ‘smartphone’ worden bekeken, maar een iPad/tablet of PC/laptop heeft toch echt de voorkeur ….




Over Ben Walrecht :

Bernardus Hermannus David ‘Ben‘ Walrecht (1911-1980) was een Groninger Impressionist. Hij volgde een opleiding bij de Academie Minerva. Hij was vanaf 1936 lid van ‘de Ploeg’.

Ben Walrecht had een passie voor water en schepen en woonde jarenlang op zijn schip genaamd ‘Catharina‘, met een vaste ligplaats in Groningen bij de Poelebrug. Hij trok ook door het land, met onderweg zelfs exposities op het schip. Eind jaren ’40 lag hij regelmatig in Amsterdam in de Keizersgracht.

Foto: Fragment van foto (1929, ~ 18 jaar oud) met medestudenten bij Academie Minerva. Bron: Beeldbank Groningen.



Over Ben Walrecht (meer uitgebreide informatie)

Ben Walrecht in het nieuws > (enkele artikelen en advertenties)



Achtergrond-muziek (optie)

Het is mogelijk om tijdens het bekijken van de 34 schilderijen van Ben Walrecht achtergrond-muziek aan te zetten: Chet Baker speelt ‘Almost Blue’. (Advies: alleen bij een goede verbinding)


Klik op > in de foto (om de muziek te starten)

Bron: Youtube



Actueel:


In het tv-programma ‘Tussen Kunst en Kitsch‘ (17-4-2023) werd dit schilderij besproken. Ondanks de (door een ‘schoonmaakbeurt’ ?) onleesbare signatuur herkende expert Willem de Winter direct de maker: Ben Walrecht

foto : Tussen Kunst en Kitsch



Expert Willem de Winter over het schilderij tijdens de uitzending ‘Tussen Kunst en Kitsch’ op 17 april 2023:


… typisch het handschrift van Ben Walrecht. Heel snel genoteerd, alsof hij daar gezeten heeft en heel snel moest vastleggen wat hij voorbij zag komen…
Zijn Groninger stadsgezichten, daar wordt hier in Groningen praktisch om ‘gevochten’. Iedere Groninger wil zo’n schilderij hebben…




Kunstwerken van Ben Walrecht:


Groningen


Als eerste het schilderij getoond bij ’tussen Kunst en Kitsch’
De tjalk op het stadsgezicht in Groningen vertoont duidelijke overeenkomsten met Ben Walrecht’s eigen tjalk Catharina: de kleur en de doorlopende roef/kajuit.

Ben Walrecht, stadsgezicht Groningen, bron: ‘Tussen Kunst en Kitsch’


Dit schilderij van Ben Walrecht is op exact dezelfde locatie gemaakt, hier met een tweespan paarden.

N.B. Zie het opvallende reclamebord ‘AUTOMATIEK’ (links) op beide schilderijen


Bron: Invaluable/ Richard ter Borg Kunsthandel



Ter vergelijking van de twee bovenstaande schilderijen: 2 fragmenten boven elkaar:




Ben Walrecht, ‘Langs het Schuitendiep’, olieverf op doek, (57 x 96.5), Geveild bij Christie’s in 2016


Dit schilderij geeft zicht op de Westerhaven in Groningen. Opvallend is dat de tjalk vooraan in beeld (vooral bij het voorschip) wat meer gedetailleerd, minder impressionistisch, zelfs wat amateuristisch is geschilderd:

Ben Walrecht, Westerhaven te Groningen. Bron: Kunsthandel Richard ter Borg




Ben Walrecht heeft zijn eigen schip ‘Catharina‘ meerdere keren geschilderd. Hier aan de wal met de ‘Alida‘ (lengte stevens 13.08 m.) van George Martens langszij. De ‘Catharina‘ was een behoorlijk grote tjalk, die helaas niet (op naam van Ben Walrecht) in de Scheepsliggers geregistreerd staat.

Ben Walrecht, olieverf op doek (60×60 cm), De ‘Alida‘ (van kunstschilder George Martens) en ‘Catharina‘ van Ben Walrecht. Bron: Invaluable/ Richard ter Borg Kunsthandel


Ben Walrecht schilderde vaker de ‘Alida‘ van George Martens, zoals op dit werk gedateerd 1943. Dit is waarschijnlijk een uitsnede van het in totaal grotere schilderij (47×47 cm).

Bron: Lot-Art, in de omschrijving staat (ten onrechte) dat dit Walrecht’s eigen schip Catharina zou kunnen zijn.



Hier schilderde Ben Walrecht wel zijn tjalk ‘Catharina‘, met het karakteristieke kerktorentje van Grou op de achtergrond.

Dit schilderij wordt (in groot formaat) nogmaals getoond bij de categorie ‘Watersport’

Bron: Lot-Art



Op het volgende schilderij ligt (vrijwel zeker) de ‘Catharina‘, het schip van de schilder. Dat klopt ook qua locatie met de ligplaats. Volgens de informatie over het schilderij op de website van de kunsthandel Simonis & Buunk staat vermeld: ‘rechts de afgemeerde Alida van G. Martens‘. Dat klopt echt niet, de ‘Alida‘ van George Martens was een kleine tjalk en had geen boegspriet.

Ben Walrecht, ‘Het Schuitendiep in Groningen’, olieverf op doek, 55.7 x 76.5 cm, gesigneerd linksonder. Foto: Simonis & Buunk Kunsthandel


De scheepsnaam ‘Catharina‘ is vast ontleend aan de naam van zijn vrouw Catharina van Dijk, waarvan hij een prachtig schilderij maakte in 1939.

Formaat 48.4 x 39.2, olieverf op board. Bron: AAG Auctioneers




Op deze uitsnede van een schilderij van Ben Walrecht is het linkerschip waarschijnlijk ook Ben Walrecht’s eigen schip ‘Catharina‘. Het was een witte tjalk met doorlopende kajuit en boegspriet. Onderstaand het totale schilderij:

bron: Pinterest



Een typisch stadsgezicht van Ben Walrecht met interessante details. Er staat een driepoot op de wal, waarmee iets zwaars op (of van) de schuit moet worden getild. Een paar man doen het werk en 2 mannen staan te kijken: een met de handen in de zij, de ander met de handen in de zakken. Het paard staat geduldig te wachten.

Ben Walrecht, ‘Hoge der Aa en Lage der Aa’ , olieverf op doek, (75.5 x 110.5 cm), Collectie St. De Ploeg, bruikleen Groninger Museum



Dit kleurrijke werk van een impressie in Groningen heeft Ben Walrecht waarschijnlijk uit zijn geheugen geschilderd. De rokende schoorstenen/maststeunen zijn nogal groot weergegeven.

Ben Walrecht, ‘Schepen in Groningen’, olieverf (73 x 100 cm) Bron: Invaluable / Mark Smit Kunsthandel


Ben Walrecht ‘Gezicht op het Eemskanaal met Groningen in het verschiet’ , olieverf op doek (73 x 59 cm), voorheen collectie Kunsthandel Mark Smit



Ben Walrecht, sleepboot in de Oosterhaven. Bron: Pinterest



Deze binnenvaartschepen schilderde Ben Walrecht in het Eemskanaal. Volgens de bron (Noordelijk Scheepvaarmuseum via ‘Maritiem digitaal’ is de datering 1925. Als dat klopt was Ben Walrecht ca. 14 jaar oud toen hij dit werk maakte. Mede gezien de signatuur kun je hier een vraagteken bij zetten.

Ben Walrecht ‘Binnenschepen in het Eemskanaal’, (46x58cm), (1925), Bron: Noordelijk Scheepvaartmuseum



Ben Walrecht, ‘Rustende meisjes bij woonboten aan de Oosterhamrikkade in Groningen’, 50.3 x 70 cm, Collectie St. De Ploeg, bruikleen Groninger Museum


Ben Walrecht, ‘Bij Oldehove’, olieverf op doek, 40.4x 50 cm, gesigneerd en gedateerd ’33. Foto: Simonis & Buunk Kunsthandel


Een uitsnede van een kunstwerk van Ben Walrecht dat in ca. 2015 geveild werd via Catawiki. Een aquarel ? (78×62 cm).

Hier ook het hele kunstwerk:

Locatie?


Net buiten Groningen, waar het Reitdiep het van Starckenborg-kanaal kruist, ligt de Dorkwerder sluis. Daar maakte Ben Walrecht dit schilderij in de avondschemering:

Ben Walrecht, Dorkwerder Sluis, olieverf op doek, (60 x 100 cm), bron: Lot-Art




Amsterdam


Ben Walrecht heeft met zijn tjalk ‘Catharina‘ ook regelmatig in de Keizersgracht in Amsterdam gelegen. Hij exposeerde ook (januari 1947) bij kunsthandel ‘Van Pampus’ op de Keizersgracht, met werk gemaakt in Italië, met name in Milaan.

(Bron: De Tijd 2-1-1947)

De volgende twee schilderijen hebben Amsterdam als onderwerp.
Dit schilderij staat vermeld met de volgende omschrijving (bron Invaluable): ‘Winter op de Keizersgracht, met rechtsonder het woonschip van Walrecht‘. Gezien de bovenstaande afbeeldingen van de ‘Catharina‘ is het onwaarschijnlijk dat hij (rechtsonder) zijn eigen schip heeft afgebeeld. Dit schip heeft voor de lage roef een hogere opbouw:


Ben Walrecht: Winter op de Keizersgracht. Bron: Invaluable



Ben Walrecht, ‘View of the Prinsengracht Amsterdam’, olieverf op doek , 50×70 cm, bron: Adams Amsterdam Auctions


Er bestaan 2 versies van dit schilderij. Een ‘restaurateur’ heeft het formaat van de vrouw aan het roer veranderd:

Ben Walrecht, ‘Hoek Amstel Prinsengracht, olieverf op doek, 50 x 70 cm, r.o. gesigneerd. Bron: Kunsthandel Richard ter Borg, catalogus Voorjaarsveiling 2023, kavel 158


Aan deze twee fragmenten is duidelijk te zien dat het formaat van de vrouw aan het roer is veranderd.



Zuiderzee


Havengezicht Zuiderzee 1945-1950‘ is de titel die dit schilderij kreeg bij ‘Adam Amsterdam Auctions’ bij de verkoop december 2021. ‘Ben Walrecht on a Sailing trip to Friesland’. Waarschijnlijk is het inderdaad uit de Zuiderzee-periode, voor 1932. Het schilderij werd in 2001 geëxposeerd op de tentoonstelling ‘Expressionisme in Nederland rond 1920’ in het Openluchtmuseum Het Hoogeland te Warffum.

Ben Walrecht, ‘Havengezicht Zuiderzee’ , olieverf op doek, 55 x 60 cm, bron: Invaluable / Adams Amsterdam Auctions


Ben Walrecht heeft ook gewerkt in het Openluchtmuseum in Enkhuizen:

Ben Walrecht, ‘Impressie van het Museumdorp’ , datering 1947-1955, aquarel (44 x 31.5 cm), Collectie Zuiderzeemuseum


Ben Walrecht en de Watersport :


Friese Meren

Grou

Bij de veiling-info-site Lot-Art wordt dit werk van Ben Walrecht omschreven als ‘Ship with a village in the background‘. Het is (direct herkenbaar) de ‘Catharina‘ , de tjalk van Ben Walrecht in Grou:

Ben Walrecht: ‘Ship with a village in the background’, olieverf op doek, (60 x 70 cm), Bron Lot-Art



Ben Walrecht gebruikte zijn woon-/atelierschip ‘Catharina‘ ook als expositieruimte.
Dit schilderij noemt een bron ‘A moored Lemsteraak‘ [Een aangemeerde lemsteraak]. Het is (vrijwel zeker) Ben Walrecht’s eigen grote tjalk ‘Catharina‘ . Op een van de Friese (of Groninger) meren:

Ben Walrecht, olieverf op doek (70,5 x 59 cm). Bron: Christie’s Amsterdam



Ben Walrecht, ‘Alida van George Martens op een feestelijke zomerse dag’, olieverf op doek, 61×81 cm, bron: Collectioneurs

Dit schilderij van Ben Walrecht getiteld ‘Afgemeerde schuit op een feestelijke zomerse dag‘ is gedateerd 1935. Het is de kleine tjalk Alida, in 1931 door George Martens aangekocht, die ook een vrij lange roef heeft. Zelfs de gouden zeemeermin op het roer is enigszins herkenbaar. Eerst werd de indruk gewekt dat het Walrecht’s eigen tjalk ‘Catharina‘ zou kunnen zijn, maar die kocht Walrecht pas in 1938 of 1939. Dat kan afgeleid worden aan een krantenknipsel uit oktober 1941 waarin staat (over Walrecht) “Reeds drie jaar bevaart hij de Nederlandsche wateren…“.

Hier nogmaals een uitsnede van alleen de tjalk ‘Alida‘:

Ben Walrecht, detail van het schilderij van de ‘Alida’ in 1935, bron ‘Collectioneurs’


Een detail van het schilderij: prachtig weergegeven. De man met pet is er even bij gaan liggen (is het George Martens of Ben Walrecht zelf?) , de chique ogende vrouw kijkt naar hem om (Is het Alida Pott of Ben Walrecht’s vrouw Catharina Dijk?



De locatie en datering van deze aquarel is onbekend. Het kan in Groningen zijn (Paterswoldsemeer of Zuidlaardermeer), een van de Friese Meren of de Loosdrechtse Plassen, want Ben Walrecht heeft op al deze locaties gewerkt.

Ben Walrecht, aquarel, bron: L’impression



Paterswoldsemeer

J.P. ‘Hans’ Barelds uit Woudenberg schrijft op 3-8-2023 aan Moente Maritieme Kunst: “Wat een prachtige collectie ‘Walrechts’ op deze website” . Hij stuurt ook foto’s van een onbekend schilderij van Ben Walrecht. Daarover schrijft hij:

Het schilderij is een huwelijkscadeau van mijn moeder, gekregen in 1943 van haar werkgever (meubelzaak Oosterstraat), die bevriend was met Ben. Het is overduidelijk een voorstelling van het Paterswoldse meer met de skyline van Groningen op de achtergrond. Het was een zeer toepasselijk cadeau omdat mijn moeder vaak op het Paterswolde Meer te vinden was in haar 16 m2 nummer 134, eigenhandig gebouwd door haar vader P.H. Hindriks.

Het huwelijkscadeau uit 1943:


Ben Walrecht, het Paterswolde Meer, bron: Privécollectie J.P Barelds



Ben Walrecht, ‘Paterswoldsemeer’, olieverf op doek, (70 x 95 cm), bron: MutualArt


Een bijzonder scheepje? De boeg lijkt op een klippertje met forse boegspriet.

Veiling-informatie :

Ben Walrecht, ‘Paterswoldsemeer’, olieverf op doek, (48 x 48 cm), bron: Mutual Art





Ben Walrecht, ‘Paterswoldsemeer’, olieverf op doek, 55 x 72 cm, bron: Invaluable / Richard ter Borg kunsthandel


16m2 op het Paterswoldsemeer

Ben Walrecht , aquarel op papier, 46.2 x 38,2 cm. Foto: Simonis & Buunk Kunsthandel

—–

N.B. De 16m2 nummer 480 is in 1938 (op vlam gebouwd) bij Visser te Paterswolde.

Deze 16m2 (1e naam ‘Levensweg‘, vanaf 1950 ‘Silvermoon‘ bestaat nog steeds bij de 10e eigenaar !

Bron 16m2.nl



Zeilboten op het Paterswoldsemeer. Fraaie weergave van het zeilen bij harde wind, met de zeilboot die aan de wind tegen de golven opbokst.

Ben Walrecht, ‘Zeilboten op het Paterswoldsemeer’, olieverf op doek, 60 x 70.4 cm, gesigneerd rechtsonder. Foto: Simonis & Buunk Kunsthandel


Ben Walrecht, ‘Zeilvertier op het Paterswoldsemeer’, olieverf op doek, 74 x 74 cm, gesigneerd, voorheen collectie Kunsthandel Mark Smit


Door de 8 zeilboten op dit schilderij valt dit schilderij met zicht op het Paterswoldsemeer nog (met moeite 😉 in de categorie ‘maritiem’

Ben Walrecht, ‘Zicht op het Paterswoldsemeer’, Collectie Kunsthandel Richard ter Borg


Zuidlaardermeer


Ben Walrecht , ‘Zeilwedstrijd 16m2 op het Zuidlaardermeer, aquarel op papier, 38,5 x 48,4 cm. Foto : Simonis & Buunk Kunsthandel


Loosdrecht

Ben Walrecht, ‘Waterlelies in de plas met zicht op Loosdrecht’, olieverf op doek, (60 x 80 cm), Bron: Collectie Galerie Wijdemeren


Het linkerschip zou Ben Walrecht’s eigen schip kunnen zijn, maar is dan relatief klein weergegeven.

Veilinginformatie:

Ben Walrecht, ‘Zeilschip te Loosdrecht’, olieverf op doek, (65×53 cm). Bron: MutualArt




Een nachtwedstrijd op de Loosdrechtse Plassen werd door Ben Walrecht geschilderd:

Ben Walrecht: Zeilboten op de Loosdrechtse Plassen, olieverf op board, (40×50 cm). Bron Van Zadelhoff Veilingen


.




Ben Walrecht in het nieuws:

Met moeite zijn er foto’s te vinden van Ben Walrecht. Op deze foto uit het Nieuwsblad vh Noorden 27-7-1938 is hij 27 jaar oud. bijschrift:

De Groninger kunstschilder Walrecht vervaardigt in opdracht van het provinciaal comité wapenvlaggen, die meegevoerd zullen worden in het defilé voor H.M. de Koningin ter gelegenheid van Haar aanstaand regeringsjubileum


Voor de tjalk ‘Catharina‘ had Ben Walrecht al een zeiljachtje genaamd ‘Lumey‘ , waarmee hij met ‘eenige van zijn collega’s‘ een bezoek bracht aan Harlingen.

Bron: Nieuwe Harlinger Courant 5-8-1938

In juli 1939 komen zijn ouders om bij een brand in Groningen.



Ben Walrecht gebruikte zijn woon-/atelierschip ‘Catharina‘ ook als expositieruimte:


In het bovenstaande knipsel wordt een schilderij (60×50 cm) omschreven: ‘het Sneekermeer met het vrouwenfiguurtje op den voorgrond

Qua omschrijving past het bij dit schilderij (60×50 cm), dat echter in 1944 is gemaakt. Links van de signatuur staat: ‘Tineke, juli 44‘.

Bron afbeelding: Venduehuis Den Haag


In 1941 was Ben Walrecht op zoek naar een nieuw zijzwaard voor zijn schip. Hij adverteerde 3 keer (15/2, 22/2 en 1/3 in het vakblad ‘Schuttevaer’ met deze advertentie.



Onderweg adverteerde Ben Walrecht (in oorlogstijd!) met zijn varende tentoonstelling. Hij noemt hier zijn schip een boeier, maar dat is een foutieve benaming.

Bron: Nieuwsblad van het Noorden 2-8-1941


Twee maanden later ligt de ‘Catharina‘ in Heerenveen.

Bron: Nieuwsblad voor Friesland (Hepkema’s Courant) 3-10-1941


5 dagen later staat dit bericht over de aanwezigheid van Ben Walrecht in Hepkema’s Courant:

.



Over Ben Walrecht

(meer uitgebreid dan bij de ‘opening’, bron van de tekst: Mark Smit Kunsthandel).

Ben Walrecht (1911-1980) is een multitalent met een grote passie voor water. Als zijn ouders omkomen bij een brand, wordt de jonge Ben Walrecht ondergebracht bij familie in Amsterdam. Hij keert terug naar zijn geboortestad Groningen en rondt er de kunstnijverheidsschool af. Samen met een vriend begint hij een reclamebureau. Daarnaast schildert hij. Wekelijks komen er kunstenaars naar zijn atelier om te tekenen naar model.

Ben Walrecht komt in aanraking met het Groninger expressionisme op een Ploeg-tentoonstelling in Pictura in 1934. Begin 1936 wordt Walrecht werkend lid van de Ploeg, de kunstenaarsvereniging in Groningen die zich onder meer sterk maakt voor betere tentoonstellingsmogelijkheden voor kunstenaars in de stad. In die tijd schildert Walrecht vooral portretten, Groninger stadsgezichten en landschappen waar vaak water een rol speelt.

Walrecht houdt van de vrijheid op het water. Hij koopt een schip waarmee hij in de zomers Nederland doorkruist, vaak in gezelschap van andere kunstenaars, waaronder De Ploeg-collega Johan Dijkstra. In de veertiger jaren verblijft Ben Walrecht veel in Amsterdam, waar de ‘Catherina’ vaak ligt aangemeerd aan de Keizersgracht.

Walrecht is een veelzijdig kunstenaar. Behalve schilder is Walrecht beeldhouwer, met een grote liefde voor verschillende materialen. Hij wint in 1939 de Willink van Collen prijs, een nationale kunstprijs die wordt toegekend aan schilders tot 35 jaar. Johan Dijkstra is het enige Ploeg lid die deze prijs ook wint.

In 1959 verruilt Ben Walrecht Groningen voor – het waterrijke – Loosdrecht. Tot die tijd blijft hij een actief lid en zend regelmatig werken in voor ploeg-exposities.


De vermelding in ‘Scheen’ * is kort.

‘* Lexicon Nederlandse beeldende kunstenaars 1750-1950 door Pieter A. Scheen



Terug naar begin >

Lees meer > (over de overeenkomsten met de ‘Alida’)

Website Kunsthandel Collectioneurs > (meer informatie over het schilderij van de ‘Alida‘ )


Stuur een reactie >

Kunstenaars >

Homepage >